søndag den 29. september 2013

Abort



Jeg har læst artiklen om de 16.000 kors der er blevet sat op på en mark ved E45 nær Hedensted. Det er organisationen 'Retten til liv' der har arrangeret det, fordi de er imod den frie abort, som er skyld i at der bliver dræbt 16.000 liv hvert år, og gerne vil gøre os opmærksomme på det.
Jeg er også imod den frie abort.  Men i nogle tilfælde (fx voldtægt) kan jeg godt se at det kan være nødvendigt, men jeg synes virkelig man skal tænke sig en ekstra gang om, før man får en abort. Lige meget hvor lille babyen (cellen/det befrugtede æg) er, så er det et liv der er i gang med at vokse.
Det med at barnet fejler noget eller har et handicap er måske den hyppigste grund til at der foretages aborter. Jeg så en tv-udsendelse om en familie, som følte hele deres verden gik under da de fik af vide at deres barn ville blive født med Down Syndrom, og moren havde slet ikke lyst til at have barnet. De fik barnet alligevel, og har i dag et rigtig godt liv, og han spreder så meget glæde og kærlighed omkring sig.

Det er også rigtig hårdt for dem der står tilbage efter en abort. De fleste kvinder føler en stor skyldfølelse, og skal leve med savnet/skylden resten af livet.

Lidt om hvad Bentham og Kant ville mene/gøre:

Bentham går ind for lykkeetikken. Han ville tage situationen og opveje den, og se hvad der ville være bedst, at få barnet eller ikke. Han ville regne det ud som et regnestykke, og måle konsekvenserne, hvor mange for og imod der er. Fx ”hvordan ville mit liv ændre sig hvis jeg fik en baby, og hvis ikke, hvad så?”.

Kant går ind for pligtetik, og en af de pligter han går ind for hedder, at man ikke må slå mennesker ihjel. Men den er lidt svær i forhold til dette emne, for her kommer det an på, hvornår et menneske er et menneske. Om det er ved undfangelsen, når det er 13 uger gammelt eller når det først er blevet født. Det er der mange diskussioner og argumentationer om, og det findes der måske heller ikke et ét korrekt svar på.

2 kommentarer:

  1. Ja hvornår er et foster et menneske eller "homo sapiens"? Benthams nytteetik er jo mest lykke til flest mennesker. Jeg ved ikke helt hvem jeg holder med her.

    Min religion siger at jeg ikke må få en abort da jeg er katolik, men hvis jeg en dag blev gravid og det ikke var planlagt, ville jeg nok vælge at få en abort. Jeg ved godt at det måske er egoistisk at tænke på en selv, men det er jo ifølge bentham så også det rette, da det skaber mere glæde. Jeg mener ikke at det ville være ansvarligt at sætte et barn i verden hvis man ikke er klar til det, eller har tid eller ønsker det, og derfor er det rette valg også at få en abort.

    SvarSlet
  2. Hej Anna  Det er en fin analyse i forhold til nytte og pligtetik. Nytteetikken ser dog ud over det enkelte menneske, du skriver: ” Han ville regne det ud som et regnestykke, og måle konsekvenserne, hvor mange for og imod der er. Fx ”hvordan ville mit liv ændre sig hvis jeg fik en baby, og hvis ikke, hvad så?”” En nytteetiker ville tage et større perspektiv med ind og spørge, hvordan ville en abort/ikke abort indvirke på mine nære omgivelser og også på resten af verden? Dette aspekt ville dog ikke tælle lige så meget i den enkelte situation, som konsekvenserne for dem der er direkte implicerede ville tælle.
    God argumentation ift. Kant og pligtetikken.
    Jeg ville gerne have haft, at din argumentation i første stykke var klarere (hvor du skriver om din egen mening).

    SvarSlet