Aktiv dødshjælp.
Det
etiske råd tager emnet op med jævne mellemrum. Flertal af rådet er enige om at aktiv
dødshjælp strider mod princippet om menneskets ukrænkelighed.
”Hvorfor skal mig fremmede og aldeles ukendte mennesker i et organ
ved navn Etisk Råd bestemme, hvordan og hvornår jeg må forlade livet? Det
forekommer mig at være et spørgsmål, til hvilket kun jeg bør kunne tage
stilling. Og hvis jeg oven i købet for mange år siden har oprettet et
Livstestamente, må enhver kunne forstå, at jeg ønsker at komme herfra så
hurtigt, effektivt og smertefrit som muligt. Kunne vi måske engang få Etisk
Råds begrundelse for gang på gang at nægte at efterkomme flertallets ønske om
aktiv dødshjælp?”
Ifølge
Kant strider aktivdødshjælp med det kategoriske imperativ. Det kan aldrig blive
en ufravigelig regel at tage beslutning om at tage sit eget liv.
Bentham
ville være for aktivdødshjælp, hvis det giver lykke / fjerne smerte for flest
mulige, f.eks. en uhelbredelig person, der ligger til last for familie og
venner og også er en økonomisk belastning for samfundet. Så hvis en uhelbredelig syg person ønsker at
dø bør man yde aktiv dødshjælp.
Handlingen
i sig selv er ifølge Bentham, god fordi konsekvensen er positiv, mens
konsekvensen ikke spiller en rolle hos Kant, men derimod udelukkende den gode
vilje.
Som
udgangspunkt er vi mod aktivdødshjælp da passivdødshjælp jo er lovligt i Danmark
og i stor udstrækning dækker de flestes behov. Ved passivdødshjælp forstår man
at man stopper livsforlængende behandling og udelukkende giver smertestillende
medicin. I de fleste tilfælde medfører dette en hurtig død. Aktivdødshjælp sætter
personen, der udføre handlingen i et etisk dilemma og kan fremadrettet give
voldsomme skyldfølelser og indre konflikter. Desuden vil aktiv dødshjælp muligvis presse uhelbredelige personer til at træffe beslutninger mod deres vilje, fordi de ikke ønsker at være en belastning for pårørende og samfundet.
Lone
og Kyhl (Mia)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar