tirsdag den 24. september 2013

Rugemødre - moralsk eller umoralsk?

Da jeg gik ind på etik.dk, for at finde et emne til denne blok, faldt jeg over debatten om brug af en såkaldt rugemor.

Det at gøre brug af en rugemor i Danmark er ulovligt, men det er lovligt i nogle andre lande, såsom USA, England og Indien. Det er dertil ikke ulovligt at rejse til et af disse lande, for at gøre brug af en rugemor, men er det umoralsk at en anden kvinde skal bære barnet for to andre mennesker?

Prisen for en rugemor er forskelligt fra land til land, graviditet til graviditet. Prisen i Indien ligger fra 100.000kr til 400.000kr, mens den i USA kan være op til 8 gange højere.
100.000kr for 9 mdrs arbejde for en indisk rugemor, svare til 4.5 års arbejde for samme kvinde i en tekstilfabrik.

Udmildbart virker det som en god byttehandle, den indiske kvinde bære et barn som det ingen genetisk har til fælles med, for en god løn som hun så kan berige sine egen familie med, så børne måske kan komme i skole og ud af fattigdom. Mens ægteparret fra vesten, (også ikke vestlige lande som Japan gør brug af rugemødre fra udlandet.) som ikke kan få børn på naturlig måde, får drømmebarnet, udfra forældrenes DNA. Læg dertil til at en adoption i Indien koster 125.000kr.

Men er alt dette umoralsk - for man ved at barnet ikke ligger i mors mave i 9 mdr for sjov. Det udvikler sig, ikke kun fysisk men faktisk også psykisk. Fx kan børn genkender deres fædres stemmer, hvis far har snakket til maven (sikkert også selvom det ikke er direkte til maven), men også for mors og barnets psykiske tilknytning til hinanden er vigtig. De lærer hinanden at kende. Følelsen af at mærke barnet sparke og rode rundt er noget af det bedste man kan mærke. "Jo jo - men nu kunne vi jo ikke få børn kan kritikken" lyde. "Måske, måske ikke. Måske er det menigen at I ikke skal have børn" kan modsvaret være tilbage.

Måske er det endda moralsk fornuftigt, at gøre brug af en rugemor. Man hjælper faktisk en kvinde og hendes familie ud af fattigdom, hendes børn til en uddannelse og kan være med til at øge velfærden, i stedet for bare at donere penge som forsvinder i processen. Mens man i Danmark kan få børnetallet op, som politikerne råber og skriger efter.

Hvad ville Kant sige? Hvad nu hvis alle gjorde sådan?

Personligt mener jeg, at det er moralsk i orden at bruge en rugemor. Hvis man har gjort sig få ting klar først.
1) Er jeg ikke i stand til selv at få barn/børn?
2) Hjælpe jeg en anden kvinde, eller bruger jeg bare hendes krop?
3) Er de 9 mdr uundværlige eller er de ofret værd.

Stefan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar