tirsdag den 24. september 2013

Virksomheds bla bla

Hvad er virksomhedsetik?

af Sidsel Fabricius
http://www.etik.dk/artikel/408653:Virksomhedsetik--Hvad-er-virksomhedsetik

Virksomhedsetk går ud på at en virksomhed bærer etisk og moralsk ansvar over for alle de parter der påvirkes af virksomhedens beslutninger. Det kan være virksomhedens kunder, leverandører såsom virksomhedens omgivelser eller miljø.

Hvorfor etisk medansvar?

Når man taler virksomhedsetik er det vigtigt at huske at der kan være to årsager for en virksomheden til at påtager sig etisk ansvar.


  1. Den økonomiske tilgang; dvs. at virksomheden ønsker at forbedre sit image og på den måde tiltrække flere kunder og dermed øger virksomhedens omsætning. Her bruges JYSK som eksempel.
  2. Den moralske tilgang; dvs. at virksomeden af rent moralske grunde finder det nødvendigt at handle moralsk og etisk ansvarligt. Her er det APPLE med deres porno etik der bliver brugt som eksempel.

CSR? 

Mange, især store internationale virksomheder, er også interesseret i at vise, udover det der er pålagt ved lov, ansvar over for det samfund og de omgivelser de befinder sig i. Det gør de med et sæt af regler der kaldes for CSR (Corporate Social Responsibility eller Corporate Sustainability and Responsibility).
Helt overordnet dækker CSR over virksomheders bestræbelser på at skabe bæredygtighed indenfor følgende tre områder: Sociale-, miljømæssige- og økonomiske forhold. Dette kaldes også for den tredelte bundlinje (peopleplanetprofit).

Nyttetik eller ej?

Når man betragter virksomherendes gøren fra oven kunne man nemt fristes at konkludere at mange af virksomheder benytter sig af den etiske regelsæt bare for at øge ptofiten. Nå EVIAN i deres reklame påstå at deres plastikflasker er miljøvenlige og at de derfor gør noget for miljøet, villle man som forbruger føle sig lettet næste gang man køber deres vandflaske. I virkeligheden er de bare igang med at udføre "greenwash" på forbrugeren og dermed øge deres omsætning. I den sammenhæng er de i gang med at gør brug af "nytteetik" på en ret stor skala. 
Det samme kunne man også sige om "el-bilen". El-bilen er en modedille der skal få forbrugeren til at lette sin samvittighed. I virkeligheden forurener en el-bil meget mere end en almindelig standard bil idag gør. Det er da bare sjællend nogen der vil indrøme, for så styrtdykker salgstallene. 

Derfor er det vigtigt at vi forbruger husker, at bruge vores sunde fornuft i forhold til virksmheder som prøver at sælge deres produkter. Alle virksomeder har til formål at tjene penge og at i den sammenhæng kan alle etiske sovel moralske love gradbøjes. I sidste enede er det os forbrugere der har magten. 

3 kommentarer:

  1. Hvad tror du, at Kant siger til dette? Eller måske Bentham?

    Ses skatter,, Møs møs..

    SvarSlet
  2. kan man evt få de der eksempler både fra JYSK og Apple??

    SvarSlet
  3. Eksemplerne står desværre kun i teksten. Linket er der.

    SvarSlet